12 de gener del 2011

Entre fogons clàssics al mercat de la Boqueria


Aquest matí hem anat tots plegats al mercat de la Boqueria per gaudir dels tallers de cuina grega i romana que dirigeix la cuinera, professora i assessora de cuina per a nens i adolescents Eulàlia Fargas acompanyada per la seva amabilíssima mà dreta Àngela, a l´Aula Gastronòmica del tercer pis de l´Edifici d´administració del mercat. Els de 2n de batxillerat i mig grup de quart heu començat amb el taller de cuina grega puntualment a dos quarts de deu. Després d´una introducció teòrica (que ha servit per confirmar l´Odissea com una font inesgotable de cultura fins i tot gastronòmica) i dels primers aromes que anaven desfilant per davant dels nostres narius us heu posat els davantals i amb l´entusiasme i l´alegria que us caracteritzen heu començat a preparar uns plats que, he de dir, us han sortit de primera. Llenties, ous durs, oli, vinagre, cebes (ho recordaràs sempre, Carlos!), vi dolç, olives de Kalamata, carn de porc, fenoll, figues, fruits secs variats, mel, pètals de rosa, formatge fresc i alguns aliments més que se m´escapen han servit per confeccionar un autèntic menú de simposi de luxe que hem devorat en pocs minuts. A dos quarts de dotze heu arribat els de 1r i l´altre mig grup de quart per endinsar-vos en el món de la cuina romana. En la introducció, l´Eulàlia us ha descobert l´origen de la paraula salari (certament, és emocionant veure com tants segles després encara fem ús de molts costums i paraules arrelades al món clàssic!), us ha parlat del garum que tant agradava als romans i ha fet referència al cuiner més famós de l´antiguitat, el gran Apici de qui de ben segur és també deutor el nostre Ferran Adrià. A continuació, i seguint el ritual gastronòmic dels companys del taller de cuina grega, vosaltres heu "enganyat" cargols (que alguns no heu volgut tastar per respecte o penediment, qui sap!), cuinat gàrum i cigrons remenats amb deu ous batuts amb molt d´amor seguint les receptes d´Apici i ens heu reservat una secunda mensa deliciosa a base de dàtils farcits de fruits secs amb mel, sal i pebre. Tot un convivium a la romana. De tot plegat n´hem sortit ben contents i convençuts un cop més, em sembla, d´allò que sovint diem a classe: "som grecs, som romans". Què us ha semblat l´experiència? Què és el que més us ha cridat l´atenció? Considereu que una bona alimentació és font de qualitat de vida? Som grecs i romans?
Tot esperant les receptes que publicaré quan me les feu arribar us deixo amb les presentacions que testimonien fidelment tot el que abans he dit. Καλή όρεξή ... prosit!



38 comentaris:

Raul ha dit...

Hola!

La veritat es que al principi quan he vist el que anàvem a cuinar he pensat que no m'agradaria però era boníssim! M'ha semblat una gran experiéncia culinaria que de ben segur repetire a casa amb la familia i, perquè no, amb els amics.
Les coses que més m'han cridat l'atenció han sigut, primer, la pila d'ingredients que utilitzaven per a fer el garum, i segon, el fet d'haver fregit els dàtils amb mel(mai no hauria pensat que es podia fer).
Jo penso que una alimentacio bona ens facilita moltes coses; ens fa estar de més bon humor, tenim més energia..
I per acabar, esclar que som grecs, i esclar que som romans!

Lah''heLena ha dit...

Buenas!!

jajaj m' agradat molt aquesta experiència ha estat interesant i original aquesta excursió, ja que potser mai més tornaré ha fer cuina grega antiga. I les fotos impresionants, AUTÈNTICS CUINERS jajja.

La veritat és que una dieta variada i sana provoca una augment de la vida corporal i psicològica impresionant. I gràcies a aquesta dieta meditarrania que ens provè dels grecs i dels romans fa que tinguem una dieta equilibrada, al contrari que passa a altres països els quals utilitzen molts greixos y carns poc saludables.

Ah! però el que més m' ha cridat la atenció ha estat la quantita de pans que hi havia aquella època, ja que fa uns anys quan anaves a la panaderia solament trobaves el pa de quilo, de quart, la vaguete i poc més.

déu,

Júlia Vallespir ha dit...

Hola a tothom!

Realment ha estat una experiència ben curiosa i divertida i és que, com diem molt a sovint, aprendre mitjançant activitats tan lúdiques i interessants és molt més fàcil i engrescador. Personalment, el que més m'ha cridat l'atenció ha estat el fet de descobrir que els grecs utilitzessin les flors, no tan sols com a elements decoratius dels plats, sinó també com a aliments pròpiament dits! Ha estat genial, realment tots aquests sabors i olors tan Mediterranis formen part de la nostra cultura!

Vale!

Marc Palau ha dit...

Salve!
La veritat és que va ser una sortida molt interessant en la que tots vam poder gaudir i sobretot en la que tots ens ho vam passar molt bé! L'experiència va ser molt bona ja que era un tipus de "sortida" que normalment no es fa i va ser molt positiva. El menjar que vam poder preparar era molt bo i ademes era d'origen grec!

Salve!

meritxell ha dit...

Hola!

S'ha de dir que aquesta sortida ha valgut molt la pena, perquè hem pogut ser per un rato vertaders cuiners romans, utilitzant els mateixos ingredients i menjant el mateix. El menjar tot i que pensava que no m'agradaria, m'ha sorprés, està molt bo!

A mi personalment també m'hauria agradat fer la cuina graga ja que també ha d'estar molt bo.

Vale!

gerard ha dit...

Salve!
Va ser una visita la mar de maca
El mes interesant va ser a l'hora de cuinar i sobretot de tastar.
Va ser una experiencia util per a la vida cuotidiana.
Vale!

Laia Ruiz ha dit...

Hola!
Crec que ha sigut una experiència molt bona, ja que hem pogut veure i cuinar i fer coses que en un llibre no es poden aprendre. A demes, ens va quedar molt clara la diferencia de vida i categories socials a traves de la alimentació que tenien i que a demes, conservem bastants coses dels romans avui en dia.

Esther Soria ha dit...

Hola!!

Va ser una experiència increïble, només de sentir que fariem cuina grega em va fer molta il·lusió, però ni de bon troç m'esperava cuinar tot el que vam fer, i a més estava boníssim!
Jo je he repetit la recepta de les llenties jajaj

Penso que la bona alimentació és la base d'una vida saludable i per tant, de millorar la qualitat de vida, ja que si ens atipem a coses que no són saludables, a la llarga ens pot passar fatcura, tenint certes malalties o dèficits d'algunes vitamines.

Vale!

Judith Garcia ha dit...

Hoola!

M'ha semblat un taller en el qual tots hem après sobre la cuina romana, ja que pràcticament ningú de nosaltres sabíem d'això. Ens ha servit per aprendre i per adonar-nos que som iguals que ells i encara que hagi passat el temps seguim amb les mateixes costums, és més i pràcticament la mateixa manera de cuinar, encara que hàgim evolucionat una mica, i el més sorprenent és que la cuina mediterrània és igual que la romana i utilitzem els mateixos ingredients, que per cert tenen moltíssims ingredients, ja que li agradava la varietat i les mescles.
I Jordi, moltes gràcies per organitzar aquest taller.

Vale

El vaixell d'Odisseu ha dit...

Ja sabeu que la millor manera d´aprendre és la pròpia experiència, de manera que sóc jo qui us agraeix l´alegria amb què vau participar en aquesta activitat. Haurem de traslladar a l´aula el que vam parendre. Gràcies a tots!

Eulàlia ha dit...

Hola! A mi m'ha encantat fer aquest taller, trobo que ha estat molt interessant veure que menjaven, i veure que tampoc no és tant diferent del que mengem ara. El que més m'ha cridat l'atenció ha estat posar sal i pebre als dàtils amb nous, ho trobo molt curiós. Crec que si, que una bona alimentació és font de qualitat de vida, ja que si estàs ben alimentat ja tens una bona base. Si que som grecs i romans, només veient l'explicació i tot el que vam posar a taula es veu.

Paula ha dit...

L'experiència va ser molt divertida!
Tan a l'hora de cuinar com al moment de provar el que havíem fet.
Jo creia que la meitat dels plats no m'agradarien, però em van encantar, sobretot els cigrons i els dàtils.
Crec que una bona alimentació és molt important, ja que ens dona vitalitat i salut.
I estic convençuda de que som grecs i romans, tenim una alimentació molt similar.

Martí ha dit...

Salvete omnes!!

Crec que ha sigut una activitat molt productiva i hem gaudit tots molt. Com molt bé ha dit la Judith crec que poca gent en tenia molta idea de la cuina romana i ha anat força bé aprendre'n una mica. Espero fer-ne alguna altre relacionada amb el món clàssic, fins aviat companys!!

Valete!

Unknown ha dit...

ciao mariners del vaixell :)

crec que ha sigut una activitat molt educativa i ala vegada ludica per la rao de que hem experimentat com es treballar en grup , i fer-ho cuinant és molt bonic .

una ocasió especial i en la qual hem cuinat , fregat , rentat i ens ho em passat bé . a mi em van agradar el cigrons , perque els cargols no mhan fet gràcia mai .



vale !

Pau ha dit...

Salvete !!

La sortida al mercat de la boqueria ha estat genial. Sobretot a la hora de cuinar i tastar els plats. Confio en que els pròxims anys es continuïn fent sorties com aquestes !!

Valete !!

Guillem Fargas ha dit...

He après molt amb aquesta sortida, perquè la veritat és que no en tenia ni idea de la cuina romana.

Va ser molt divertit i alhora em va servir per aprendre. Crec que fer sortides d'aquest tipus està molt bé i m'agradaria que en féssim més.

Per cert, els cigrons estaven molt bons malgrat els seu aspecte!

Vale!!!

Unknown ha dit...

Hola!
La veritat es que va ser una experiència genial i considero que no sol per part meva. Al principi només de sentir el que anàvem a cuinar se’m va treure la gana de cop, però a mesura que anàvem cuinant, ja no em feia tanta cosa provar-ho i em va sorprendre molt, estava tot molt bo.

Vale! (:

eulalia ha dit...

Salve!
A mi personalment, m'ha encantat poguer anar i fer aquest taller, a sigut tota una experiència! Crec que abans d'entrar com que vam passar per la Boqueria, ja ens vam començar a inspirar per olors, colors, menjars...! Em va agradar molt, que el principi ens expliquèssin algunes coses i característiques sobre els romans/grecs i el que menjaven, i desprès amb la referència cuinar una miqueta sobre l'ho explicat! va ser molt diverit la veritat! També vaig trobar un punt a favor, que al final ens deixèssin testar el menjar que nosaltres mateixos havíem fet, cerc que potser el mès important de cuinar, és tastar el menjar que fem nosaltres mateixos.
En fi va ser un gran dia i una bona sortida!
Vale!

Laura Guillén ha dit...

Hola!
La veritat és que va ser una experiència molt interessant i que em va agradar molt. Veure com persones de fa mes de dos mil anys menjaven quasi igual que nosaltres, ens fa veure una vegada més que, per sort o per desgràcia, no hem evolucionat tant, ja que tot i que no tenien "xuxes", per exemple, ells es feien les seves pròpies llaminadures, que per cert, eren molt més sanes que les nostres, així que ja que hem heratat tantes coses seves, no estaria malament heretar també els seus dolços,i "abandonar" els nostres, que no són ni tant sans ni tan bons com els seus.
Una de les coses que em va cridar més l'atenció, va ser que posàven pebre a tot arreu, fins i tot als postres i als dolços! i una altra de les coses que em va cridar més l'atenció va ser que cuinaven, o més ben dit, fregien amb mel, aquesta és una d'aquelles coses que mai huiria dit que es poguèssin fer.

Anna Ruiz ha dit...

Hola!

Va ser una gran experiència poder cuinar a l'estil dels nostres avantpassats grecs i el que em va sorprendre és que avui dies es poden trobar perfectament tots els ingredients que utilitzaven sense cap problema. A més vam aprendre la importància de tenir una dieta equilibrada. Els plats estàven boníssims i em va agradar molt. Per repetir!

Jordi Sedeño ha dit...

Hola!!!

Em va agradar molt aquesta sortida que vam fer. Jo encara que no vaig menjar res feia molt bona pinta, però es que sóc molt especial amb el menjar jaja. On ens ho vam passar millor vam ser l'Aitor i jo netejan plats, però també vam col-laborar tallan cebes.
De veritat va valer la pena i ha estat una molt bona experiència.

Clàudia ha dit...

Hola :)

Les fotos són molt divertides jajaja
El taller de cuina em va agradar molt (menys el moment de cuinar els cargols) i crec que més endavant ho podríem repetir!

Yasmin ha dit...

Hola!

Trobo que va ser una experiència molt enriquidora i positiva per a tots, vam aprendre coses interessants sobre la gastronomia romana, i també vam poder veure com la dieta mediterrània és molt propera a la dels romans. Fem un gran ús dels mateixos ingredients que ells feien servir, com per exemple el vi, la sal,la mel, etc. Per tant podem dir que som grecs i romans, sembla que les coses evolucionin ràpid però també queden moltes altres!

El que més em va cridar l'atenció, a banda de l'elaboració del garum, va ser l'origen de la paraula salari, una paraula que avui dia fem servir molt; prové del "sou" amb el qual pagaven als romans; una bosseta de sal, ja que era molt preciada i normalment en podien gaudir les classes benstants; un origen ben curiós..

Jo considero que una bona alimentació és una font de qualitat de vida, si fem una bona dieta gaudirem d'un bon estat físic i psicològic!

Aquesta experiència s'ha de repetir, gràcies Jordi!

Valete :)

Ferran ha dit...

Va ser un gran experiència, ja que no només s'apren mitjançant els llibres, sinò que també poder-los entendre i estudiar a través dels sentits, en aquest cas, el gust. Així doncs podem arribar a entendre la mena de gustos que teníen, la manera de cuinar, les espècies que tiràven... Tot i que no m'han soptat gaire els seus gustos perquè són bastan pròxims als de casa, car compartim clima mediterràni.
A casa meva em vaig comprometre a cuinar-lis la carn grega tan deliciosa, cosa que trobo molt bé perque així puc compartir el que magrada i el que estudío amb la família.

Anònim ha dit...

Bones companys.

La sortida que varem fer l'altre dia al Mercat de la Boqueria, va ser una molt bona experiència. Conèixer la cuina i la cultura romana, des d'un altre punt de vista, més participatiu i en directe, és la forma perfecta de retrocedir, per uns instants, viatjar uns quants segles enrere i poguer posar-se a la pell d'un romà.

El menjar era prou bo. Em va sorprendre molt la gran quantitat d'herbes,fulles... que utilitzen per condimentar els plats. En aquest sentit la nostra alimentació ha evolucionat bastant. Segurament si mirem la base dels nostres plats, podem trobar trets en comú amb la nostra cuina, però si ens ho mirem superficialment, la influencia, al llarg dels segles posteriors, d'altres cultures i civilitzacions ha fet que la nostra gastronomia encara pugui ser més rica, que no millor.

El pròxim cop haurem de fer un curset de cuina Grega !!! Vull aprendre a fer el gran iogurt grec.

Fins aviat.

Helena ha dit...

Va ser un taller força interessant. Al principi, al pensar que haviem de cuinar vaig pensar que es faria una mica pesat, pero quan ens hi vam posar, va ser bastant divertit i entretingut. He de confessar que no vaig provar tot el que vam cuinar com per exemple els cargols, però tot lo demés estava força bo. Una gran experiència que ens obra la ment inconcientment i de manera lúdica. Crec que aquestes sortides dónen molt de si i que són molt bones ja que no només ens aporten nous coneixements sinó que també ens ensenyen a treballar en grup i facilita el companyerisme.
Espero que es repeteixi :)

Valete !!

Maria ha dit...

Hola!!!
Personalment, i crec que tots estareu d'acord amb mi, aquest taller va ser molt divertit! Erem molts a la cuina i semblava que tot fos molt complicat, però al final tots ens en vam sortir i a més amb uns plats deliciosos!!! La veritat es que no em pensava que les llenties estarien tant i tant bones :D
Vale!!

Andrea ha dit...

Salve!
La sortida al mercat de la boqueria (Liceu) va estar molt bé. Jo no havia cuinat mai menjar d'aquest tipus i va ser una experiència nova.
Em pensava que el menjar que vam cuinar no estaria gaire bo però anava ben equivocada.

Vale!

Xènia ha dit...

Salve!
Aquesta sortida em va semblar molt divertida i interessant ja que vam aprendre una mica com era més o menys la cuina romana i grega. I encara que al principi va semblar una mica aburrit, després va ser entretingut alhora de cuinar tonts junts i provar-ho.

Vale!

Aitor ha dit...

Hola!
Aquesta sortida va ser una experiència molt interessant i entretinguda, crec que ens va anar bé per conèixer el món de les clàssiques des d'un altre punt de vista. Ja podriem repetir-ho algun dia.

Adèu!

oriol ha dit...

Hola!

Trobo que va ser una sortida molt divertida i enriquidora. És interessant conèixer altres cultures culinàries, i ho és encara més si aquesta cultura és la romana, que sempre ens sorprèn.

Va ser una experiència molt bona.Em va cridar l'atenció l'elaboració i la combinació de sabors dels plats.

Penso que s'hauria de repetir!!

Oriol T.

Luke Phoenix ha dit...

Jo em penso que aquesta sortida s'hauria de fer obligatòria cada any: és fantàstica! i a més descubreixes talents ocults o habilitats inútils que acaben sent útils... A més, personalment, em vaig sentir ultra orgullosa en acabar de fer les llenties (que, digueu el que digueu, va ser el millor plat!)

Noèlia ha dit...

L'experencia va ser expetacular, ja que vaig conèixer menjas típics de la Grècia antiga i els vaig poder cuinar. Em vaig adonar que als grecs els hi encantava el dolç, ja que la gran majoria de coses portaven mel i així.

El que més em va agradar i cridar l'atenció de tot va ser el fet de poder fer un plat grec i també conèixer el gust d'aquest, tot i que no m'agrades gaire pel fet de ser especial amb el menja. Em va cridar l'atenció la gran varietat de menja que tenien.

laa.neuus ha dit...

Hola!


Crec que va ser una gran activitat, a mi particularment que m'agrada la cuina em va agradar, tot i que el menjar era una mica "especial", M'hagués agradat estar en l'altre taller de cuina també.
Va ser una activitat molt divertida, per cert a veure quan es pengen les receptes perquè algunes estàvem rentant i no les vam poder apuntar i encara no estan al blog.


Adéu:)

Sanja ha dit...

Hola!

Una activitat de cultura molt interessant i creativa. Em va agradar bastant, tot i que el menja era un pel peculiar.

Ah, i els tipus de pa que tenien era increible!

vale!

**Carlos** ha dit...

Hola!

Magnific taller de cuina Grega, vem disfrutar moltissim d'aquesta activitat tant innovadora com pot ser un taller de cuina grega.

Gràcies a aquest comentari crec que ja no tornare a talla ceba després del accident que vaig patir .

El vaixell d'Odisseu ha dit...

Jajajaja, Carlos, va ser un moment que quedarà immortalitzat per la fotografia. no pateixis, Neus, que les receptes estaran penjades molt aviat. No em deixeu respirar, tripulants! (afortunadament...)

Unknown ha dit...

Hola a tots, tot i que amb cert retràs(bastant de fet xD) opino sobre el taller que vam fer al gener:
Bé, la veritat és que va ser una experiència única, interessant, didàctica, però sobretot, molt divertida. Vam tenir la sort d'endinsar-nos en un autèntic taller de la cuina dels nostres avantpassats romans i grecs, del qual va ser interessant descobrir que n'haviem après tantes coses culinàries. Hi ha molts ingredients i tipus de menjar que utilitzem actualment que ja es feien servir en aquella època, i és molt curiós.
Tot i que els plats no em van entusiasmar gaire, vaig gaudir molt cuinant tots junts i sentint-me com en l'Antiga Grècia. Hauria estat genial, però, assistir al taller de cuina romana també.

Vale!