3 de maig del 2019

Breu crònica d'una nova festa romana: la XV Magna Celebratio baetulonensis!


Foto de família de diumenge 
Aquest proppassat cap de setmana 27 i 28 d'abril, i ja van quinze edicions!, s’ha celebrat al voltant del Museu de Badalona una nova Magna Celebratio, el festival de reconstrucció històrica que va néixer amb la vocació de donar a conèixer el patrimoni cultural de la Baetulo romana. I una volta més, les discipulae et discipuli de llatí i grec de l’escola Vedruna Gràcia de la veïna Barcino vam voler participar-hi juntament amb les alumnes de l'IES Albéniz, amb qui portàvem els tallers de ludi i de schola romana.

Ens vam reunir tots a Fontana d'horeta, i des d’allà vam emprendre el nostre viatge cap a la Magna. Arribats a Badalona, ens vam presentar a les nostres companyes de l’institut Albèniz, i seguidament vam anar a metamorfosar-nos en autèntics servi et ancillae. Ja vestits de romans, vam fer l'últim retoc: recollir-nos els cabells.




Per sort dissabte no ens va ploure i vam poder gaudir d'un sol certament apol·lini i, després d'esmorzar, vam començar a preparar les activitats. En el taller del ludus litterarius ensenyavem a escriure el nom en lletra cursiva antiga (la majúscula o quadrata) i nova (minúscula) amb el calamus, l’eina que s’utilitzava per escriure antigament, i en el taller de ludus grammaticus es podia escriure el nom en alfabet grec. Aquest darrer taller el portàvem els alumnes de grec del Vedruna i de l’Albèniz i les dues activitats representaven les dues primeres etapes de l’educació a Roma. A més a més, al ludus grammaticus vam afegir un joc de memòria etimològic fet pels alumnes de segon de batxillerat del nostre centre, on calia aparellar la paraula grega amb la seva traducció al català.


En el mateix lloc o es feia l’schola romana vam representar cada hora i mitja aproximadament una petita dramatització, on diferents actors explicàvem les diferents etapes d’aquesta d’una manera més divertida: el teatre. Tot just després de la representació, dos alumnes glossaven la figura de Bacus o Dionís, déu de la vinya i del teatre, atès que enguany era el convidat a la festa arrel del descobriment d'una màscara de la divinitat trobada no fa gaire durant unes excavacions arqueològiques.

En el taller dels ludi Romani s'hi feien els tradicionals jocs de petits que ens han acompanyat en totes les edicions.


A banda dels tallers que portàvem nosaltres, pels voltants del museu n'hi havia molts més de reconstrucció històrica, espectacles, la desfilada dels legionaris amb els companys de Barcino Oriens o la recreació de munera gladiatoria amb les pertinents explicacions.

Poder participar a la Magna ha estat molt divertit i una cita inexcusable, opinió que espero comparteixin els meus companys. Ens ho vàrem passar tots molt bé, i poder donar a conèixer el nostre patrimoni històric a tothom qui va venir i ser mestres per un dia ha estat, certament, una experiència inoblidable. Esperem tornar-hi l’any vinent!

Alba Luaces Espinós
1r batxillerat

P.S: us deixem amb aquest vídeo gravat i editat per l'extripulant Bernat Pareja i en camí n'hi ha un de la també extripulant Nora Jou. Esperem que siguin uns bons testimonis del que vam viure el proppassat cap de setmana!




15 comentaris:

Anònim ha dit...

Gràcies per aquesta crònica. Records de Bètulo.

Enric Brotons ha dit...

un any més la jornada va ser un èxit, aquest cop jo em vaig posar al luudi gramaticus.
Ara que sé l'alfabet grec va ser una bona experiència ensenyar com s'escriu el nom en grec dels nens i grans que anaven venint. Afortunadament va fer molt bon temps i crec que tothom va passar's-ho tan be com jo. Esperem que les properes edicions segueixin sent així.
Valete

Elyn Tamag ha dit...

Salvete tripulants!
Aquest any hem tornat a formar part de la magna celebratio juntament amb els alumnes de l'Isaac Albéniz, i com cada any hem fet d'aquesta jornada un dia inoblidable tant pels alumnes com per les famílies que s'apropaven als nostres tallers. La veritat es que personalment vaig passar-m'ho genial, l'ambient amb els alumnes de l'Albéniz va ser excel·lent i el tracte de les famílies molt enriquidor. Veure com els nens tenien ganes i energia en escoltar allò que els hi explicàvem i estaven il·lusionats amb poder escriure el seu nom tant en grec com en llatí va ser el millor de tot. Estic molt agraïda d'haver pogut participar-hi un any més i espero repetir l'any que ve!
Valete!

Anaïs Yuste ha dit...

Salvete omnes!

Un any més puc dir que he format part d'aquesta inolbidable experiència, com és la Magna Celebratio.
Vaig assistir dissabte al matí i m'ho vaig passar massa bé, feia bon dia i tot va sortir perfectament.
Junt amb els meus companys, vaig realitzar el Rhetoricus i vaig llegir un text del taller Bacus.
Tinc clar que hi tornaré a anar, és una experiència molt agradable, m'encanta estar ensenyant a esciure o fent obres de teatre per als nens i els seus pares,és fascinant!

Ens veiem l'any que ve!

Martina Verdaguer ha dit...

Salvete Omnes!
Aquest ha sigut el meu primer any a la Magna Celebratio, i espero que sigui el primer de molts, perquè va ser un dia que em va omplir molt, ho recordaré durant molt temps!.
Vaig conèixer a un munt de nens amb ganes d'aprendre i de conèixer cultura, que ens escoltaven i miraven amb molta admiració com nosaltres escrivíem i els ajudàvem a escriure el seu nom en llatí. També van venir persones més grans, de fet hi havia una gran varietat, i amb algunes vaig arribar a connectar molt bé i vaig estar xerrant amb ells.
El dia per descomptat va ser preciós, solet, ni fred ni calor, un dia ideal. No em vaig avorrir en cap moment, això si em vaig acabar esgotada!!! Repetiria aquesta experiència les vegades que fessin falta.
Un petó i fins l'any que ve!

Anònim ha dit...

Salvete tripulants!

Aquest cap de setmana del 27 i 28 d'abril he pogut experimentar per fi el meu primer any a la Magna Celebratio amb molt d'entusiasme. Haig de confessar que abans de participar-hi, molta gent ja me'n havia parlat i que mes o menys en tenia feta una idea, però que ni molt menys m'esperava algo tan espectacular. Des de que vam entrar en aquella plaça amb els vestuaris ben apunt i les cares d'il·lusió que teniem nosaltres em van omplir molt per agafar energía a i poder formar part del conjunt fent de magister, ensenyant a tota la gent gran i petita a escriure el seu nom en grec o en llatí. Quin goig que feien les cares de la gent en acabar d'escriure el seu nom a la tira blanca per a emportar.

Kènia ha dit...

Bonum diem tripulants!
La Magna, per a mi almenys, no és un fet que només duri un cap de setmana, i és que veient tot el que et dona, pot arribar a durar per sempre, ja que t'enduus amistats, experiències... amb la Magna creixes humanament.
L'esforç, l'entusiasme, la il·lusió, la responsabilitat i la companyonia que s'han viscut aquests dos dies han estat espectaculars; és un extraordinari projecte d'aprenentatge i servei, i és molt gratificant poder donar i rebre alhora.
Feliç de poder aportar el nostre granet de sorra i saber per les mirades alegres que totes aquelles persones que anaven desfilant, de ben segur havien après alguna cosa relacionada amb els nostres avantpassats.
Gràcies a l'organització del Museu pel material amb què vam poder treballar en els tallers de l'Schola i els Ludi, als condicipuli et condiscipula que hi vam voler participar i compartir un any més aquesta experiència que ens enriqueix tant i tant no només com a estudiants sinó també, com a persones. I un plurimas gratias que queda curt als magistri Jordi i Alfonso, i a la magistra Teresa.
Seguiu navegant, remeu amb força i aprofiteu les oportunitats que teniu i tindreu d'aprendre a l'aula i fora d'ella.
Llarga vida a la Magna Celebratio!

Víctor López Arcas ha dit...

Salvete Omnes.

Com a primer any que participo a la Magna Celebratio considero que va ser un èxit, una jornada especial alhora que enriquidora, on vaig poder gaudir de poder fer somriures als nens més petits que, espero de tot cor, segueixin el nostre camí en el seu futur i escullin adoptar la nostre tradició romana, que és més que notòria en qüasi cada tradició que tenim. Sincerament jo no m'esperava veure tanta gent a la Magna Celebratio, però veure tanta gent i de tantes edats diverses em fa creure en un futur on no oblidarem el nostre passat, que realment no és tan passat, romà.

Anònim ha dit...

Salvete Omnes
Aquest any ha sigut el meu primer any com a participant de la Magna i la veritat és que ha sigut molt millor del que m'esperava! Sempre hi havia alguna cosa a fer i no hi havia temps per avorrir-te. Quan no hi havia nens hi havia avis i quan no hi havia ningú podies passar una bona estona amb els companys. Ha sigut molt divertit i especial. Espero que en vinguin moltes més!!!

Albert Aymar ha dit...

Salve,
Aquest any he tingut l'oportunitat de gaudir, per primer cop, de la Magna Celebratio. La veritat és que ha estat una experiència molt enriquidora, ja que és una forma d'apendre alternativa. Jo vaig estar al Ludus Retoricus i no només ensenyes a que la gent escrigui el seu nom sinó que alhora tu aprens altres conceptes. Espero poder tornar a participar en una altre ocasió!

Anònim ha dit...

Salvete omnes!
Aquest any és la primera vegada que he estat a la magna celebratio juntament amb els alumnes d'un altre escola. Vaig estar a l'apartat de ludi romani junt amb tres companyes de classe. La veritat és que va ser una experiència nova i em va agradar molt, sobretot veure com els nens que tenien tantes ganes de jugar i d'aprendre sobre els diferents jocs romans que hi havien. Estic molt agraïda d'haver pogut participar-hi aquest any i espero que l'any que ve també hi pugui assistir!
Valete!

Anònim ha dit...

Salvete tripulants!
És el primer any que hi participava en la Magna Celebratio, junt amb una altre escola de Badalona. La veritat és que m'ha agradat molt, ha estat una experiència nova i divertida que m'agradaria tornar-la a repetir l'any que ve. Vaig estar al Ludi Romani i em va agradar molt ensenyar i jugar amb els nens als jocs que jugaven antigament els nens de l'antiga roma. Espero tornar-hi l'any que ve!!

Anònim ha dit...

Salvete omnes!

Jo no vaig poder anar a la magna per motius familiars, però pels comentaris publicats i el que m'han explicat els meus companys va ser una experiència molt gratificant. Jo vaig acudir a la edició de l'any anterior i va estar molt divertit organitzar un event d'aquestes característiques.

Fan falta més events culturals com aquests i de tots els àmbits.

Anònim ha dit...

Salvete tripulants!
El passat 27 d’Abril vaig participar per primera vegada a la Magna Celebratio. Vaig estar al taller de ludi Romani i personalment em va agradar molt. M’enduc una experiència molt enriquidora i molt especial, poder ensenyar jocs al nens i jugar amb ells va ser molt divertit. El dia va ser inolvidable i vaig aprendre moltes coses noves. No dubto en tornar-hi l’any que ve!
Valete!

Anònim ha dit...

Salvete omnes!!
Aquest any he tingut la sort de participar a la Magna Celebratio per primer cop. Va ser un dia molt complet i divertit, ja que em va agradar molt disfressar-me amb els meus companys i veure com la gent disfrutava de l'experiència. Jo vaig participar al ludus gramaticus i al rhetoricus, i vaig disfrutar moltíssim d'aquesta experiència, tot i que al principi pensava que seria avorrit estar tot el dia, però a mesura que anava venint la gent m'anava animant més, i m'ho vaig acabar passant molt bé. Valete!