El passat
dissabte 27 de febrer es va celebrar la desena edició del First Lego League. El
FLL és un concurs internacional que té com a finalitat despertar l’interès dels
joves per la ciència i la tecnologia a través del disseny, construcció i
programació d’un robot que ha de realitzar uns reptes temàtics -enguany sobre la
gestió dels residus- i, sobretot, involucrar els adolescents entre 10 i 16 anys
en la investigació, la resolució de problemes i la ciència.
Durant aquesta
lliga van poder-se visualitzar diversos anuncis relacionats amb el FLL, i un
d’ells promocionava la Fundació Scientia, que és una entitat sense ànim de
lucre que té per objectiu la promoció de les vocacions científiques i
tecnològiques.
Després
d’observar diverses vegades la paraula Scientia vaig pensar en fer a posteriori un petita recerca sobre l’origen
de la paraula. Com suposava, és una paraula de procedència llatina que en
origen significava “coneixement”, però que ha acabat derivant en la nostra
actual paraula “ciència”. De fet, gramaticalment es correspon amb la forma neutra del nominatiu o acusatiu plurals del
participi de present del verb scio (“saber,
conèixer”), significant “allò que hom sap”, “coneixements”.
He volgut
publicar aquest apunt no només per fer palès que la llengua llatina segueix
viva en el nom de fundacions o, fins hi tot, en lemes d’equips o institucions -com
es pot llegir en l’entrada del meu company Ricard Lemes en llatí arreu!, sinó també per felicitar els dos equips
de l’Escola Vedruna Gràcia que han participat en el First Lego League. Tot i
que no van guanyar cap premi, van arribar a la vint-i-quatrena i setzena
posició respectivament de 32 equips que hi participaven. Com va dir un cop
Robert G. Ingersoll “la prova més gran de valor en aquest món és saber suportar
una derrota sense perdre l’ànim”, ja que els dos equips, tot i no haver
guanyat, no van perdre els ànims i van estar feliços d’haver participat i
d’haver viscut una experiència tan inoblidable. I jo, que estava present, puc
dir que van fer un gran treball. Felicitats als equips Sleepers i Boletus Interpraises & Co!
Cristina Tamashiro
4t ESO
1 comentari:
Que bé, Cristina, la voluntat d'escriure aquest apunt per recordar-nos la importància del fet d'implicar-se en una activitat -qualsevol activitat- sense buscar la immediatesa del premi. Em sembla fantàstic que hagis volgut recordar la feina d'hores i hores de professors i alumnes que poca gent veu i que, tanmateix, conformen sovint el cor de l'educació. Et felicito per tot plegat i per ser una persona tan observadora i encuriosida. Prorsum!
Publica un comentari a l'entrada