27 de febrer del 2016

Moda a la romana!


Us heu preguntat alguna vegada com vestien els nostres avantpassats romans?

Si ho fem, ràpidament ens venen al cap imatges de pel·lícules, sèries, documentals... Però vestien realment així, a l’antiga Roma? Hollywood ens ha transmès una idea real de l’aspecte dels romans? Això és el que jo vaig decidir investigar després que a l’escola ens presentessin, quan cursava primer, el projecte de Treball de Recerca. I després de pensar i remenar idees, vaig triar finalment el que seria el meu objecte de recerca: La moda a l’antiga Roma. Va ser aleshores quan em vaig plantejar aquesta pregunta com a punt de partida i vaig iniciar la que havia de ser una extensa recerca que, no només es basaria en la roba i els vestits, sinó també en tots els factors que influïen en l’aspecte dels romans: pentinat, calçat, joies, maquillatge, etc.

Vaig consultar diverses fonts: llibres, pàgines web, vídeos..., però també vaig fer treball de camp visitant diversos festivals de reconstrucció històrica romans com la magna Celebratio de Baetulo, els Ludi Rubricati de Sant Boi o la Tàrraco Viva (visita sobre la qual teniu una entrada en aquest blog), i anant a algun que altre museu i conferència.

Un cop vaig documentar-me amb tot detall de com era la moda romana, vaig endinsar-me en la seva anàlisi; per un costat, sobre la influència romana en la nostra moda actual i, sobretot, un estudi de la fidelitat històrica en diverses reconstruccions. Vaig analitzar una sèrie (Roma), una pel·lícula (Augustus), un còmic (Murena) i un videoclip (Centuries) amb un únic objectiu: comprovar quins són els errors més comuns comesos en les reproduccions per procurar fidelitzar el màxim possible el model original.

I per què era tan important per a mi descobrir quins són els errors més habituals? Perquè la meva part pràctica va consistir en la creació d’un conjunt romà complet que, històricament, s’apropés més a l’original. Així va ser com vaig dissenyar el vestit, em vaig fer amb les sabates, els complements, el maquillatge, etc. i vaig procurar reproduir l’aspecte real d’una patrícia de l’antiga Roma.

Després de tants mesos de treball, recerca i esforç, puc dir que estic més que orgullosa del resultat obtingut i contenta de la meva elecció perquè, si he gaudit tant amb aquest treball, ha estat perquè realment he escollit un tema que m’apassiona. Us recomano que feu el mateix a tots aquells que en breu haureu de triar la recerca d’un tema per al vostre treball de recerca.

Per acabar, aquí us deixo algunes imatges del meu treball i una frase que vaig llegir una vegada per internet, i que crec que s’adequa molt al que he sentit durant tot aquest procés:

“El teu propòsit t’apuntarà a la direcció correcta, però la passió serà el que t’impulsi”

Júlia Roig
2n batxillerat humanístic



3 comentaris:

Anònim ha dit...

Salvete omnes!Veritablament cada dia trobem símbols, pistes del dia dia que ens fan veure que nosaltres no inventem,sinó que ho adoptem dels romans!M'ha semblat una entrada molt interessant i amb molts bon consells per qui amb un futur haguem de fer aquest treball. Plurimas gratias! Valete!

Anònim ha dit...

Equips de Futbol
Victoria Concordia Cresit : la victòria arriba a través de la concòrdia o l'harmonia
Spectemur Agendo : siguem jutjats pels nostres actes
Arte Et Labore : art (en el sentit d'habilitat) i treball "
Pro Civibvs Et Civitate :
Est Domvs Clamantivm :
Consilio Et Animis : saviesa i coratge
Confidemvs : Confiem
Salvbritas et Industria :
Superbia In proelio: Orgull a la batalla
Nil Satis Nisi Optimum: res és suficient excepte el òptim "o millor" res excepte el màxim
Consectatio Excellentiae :
Politica :
Ad Aspera per aspera : A través de les dificultats a les estrelles
Esse Quam Videri : Més importa ser que sembla
Sic Semper Tyrannis : Així sempre als tirans
Plus Ultra : Més Enllà
Dominator Hercules Fundator : Senyor Hèrcules fundador
Hoc Signo Tuetur Plus: Amb aquest senyal es venç a l'enemic.
Portus Maris et terrae Custodia: Custodiant mar i terra
Universitats
Libertas Perfundet Omnia Luce: La voluntat de fer arribar per tot arreu la llum del saber i la veritat de la nostra història des de la llibertat i la democràcia
Hac Luce : Amb aquesta llum
Sapientia Aedificavit Sibi Domum : La saviesa s'ha edificat aquí casa
Magna Educatio Ad Mellior:
In Lumine Sapientia: A la llum de la saviesa
Fluctvat Nec Mergitvr :

Judit Millàn ha dit...

Hola tripulants,

Quina entrada més xula, Júlia! Com ja saps, jo també vaig fer el treball de recerca relacionat amb el món clàssic i es que, el més important, és fer-lo d'algun tema que realment t'apassioni. Es nota les teves ganes i el teu esforç, i com no, el resultat ha sigut esplèndit.

A més les fotografies estan fetes al parc del laberint, que és un lloc molt especial de Barcelona directament relaciona't amb el món clàssic. Es nota que has fet una llarga recerca, incluint detalls com els accessoris que portaven les patrícies: les pulseres, les arracades, etc.
Enhorabona pel treball! M'agradaria poder-lo llegir :)