2 de maig del 2010

Un dia a la VI Magna Celebratio

El passat cap de setmana (23-25 d´abril) va tenir lloc una celebració molt especial, una festa romana molt a prop nostre, a la ciutat romana de Baetulo (l’ actual Badalona). Des de ja fa uns anys que a Baetulo es celebra la Magna Celebratio per tal de recordar els orígens de la ciutat i de la nostra cultura i la d’ enguany ha estat la VI edició. I sempre amb una molt bona acollida.
Tota la ciutat es “disfressa” i torna altre cop a l’època romana. A molts carrers del centre es munten paradetes per mostrar com era un mercat d’ aleshores (he de dir que per a mi això va ser molt interessant). Vaig aturar-me a botigues de queviures i pa, que podies tastar si ho desitjaves (macellum et pistor), en una altra banda t’ explicaven com pescaven (piscator) i les diferents tècniques per conservar el peix, bé fumat o amb gàrum (salsamentarius); podies veure com elaboraven cistells (cistarius), com treballaven la pedra (sculptor) o com filaven, teixien i tenyien la llana (textrina). A una parada que em va atraure especialment l´atenció explicaven d´una manera molt didàctica com les dones romanes preparaven els seus perfums, pomades i cremes. Pel que sembla, les dones riques de l’ època portaven tot tipus d’olis i ungüents perquè havien de fer molta olor i així destacar que eren de bona família. A més, com a curiositat, em van dir que només portaven calces quan tenien la menstruació i que elles van inventar els primers tampons (fets de llana!).
Hi havia gran varietat de tallers: de cuina (thermopolium), sobre els funerals, els jocs romans, d’escriptura, etc. També tenies l’oportunitat de poder pujar en una quadriga conduïda per un auriga i fer un passeig o veure una lluita de gladiadors i apreciar la seva vestimenta, entre moltes altres activitats.
A més, el Museu de Badalona feia Jornada de Portes Obertes i oferia la possibilitat de fer una visita guiada pels recintes més representatius de la ciutat gratuïtament i amb prèvia inscripció. És tot un luxe poder visitar les restes del teatre romà, les restes dels fonaments d’importants monuments de la ciutat i la Casa dels Dofins.
Per fer encara més autentica la celebració també es feien unes jornades gastronòmiques a restaurants de Baetulo. Abans de començar l’ àpat els restauradors feien una breu explicació dels hàbits alimentaris dels romans. Jo vaig reservar al restaurant Ca l’Arqué i el menú, les receptes del qual havien estat extretes del llibre d’ Apici De re coquinaria, era propi d’un sopar de les classes benestants. En el menú hi havia petites mostres de diversos plats típics de l’ època i com que aleshores no tenien ni sucre ni xocolata per endolcir els aliments utilitzaven molt la mel (pel meu gust massa dolç tot plegat!).
Per a mi aquesta ha estat la primera Magna Celebratio però us ben asseguro que no en serà l’última! Així que us animo a que hi anem l’any vinent. Mentrestant, aquí teniu un slide de la meva particular visita a la Baetulo romana.

Maria Canales
1r Batxillerat




14 comentaris:

Martí ha dit...

Salve!!

La veritat és que vaig veure molta publicitat sobre l'esdevenniment que va tenir lloc a badalona i em semblava molt interessant, però no hi podia anar, però molt interessant i felicitar a la Maria Canales per l'entrada, està súper bé, gràcies!!

Valete omnes!!

Anna Ruiz ha dit...

Maria, pel que has explicat va ser una experiència molt enriquidora, així que em sembla que em plantejaré anar-hi l'any que bé :)

La veritat és que m'està agradant coneixer a través d'aquest blog més coses cuina romana així que gràcies per fer aquestes entrades tan interessants, espero que aquesta no sigui la última!

Felicitats per aquesta entrada :)

Anna Ruiz de la Fuente Nuñez.

Esther Soria ha dit...

Hola!!!

Maria, felicitats per l'entrada!! És genial poder coneixer la cuina romana d'una manera tant propera, segur que t'ho vas passar genial!!

Ja estic esperant la teva particular classe culinaria a la romana!!

Vale!

Clàudia ha dit...

Maria gran entrada :)
Fins ara mateix, desconeixia aquesta festa, i pel que ens explica la Maria ha de ser molt especial. L'Anna té raó, aquest blog està sent d'allo més útil

oriol ha dit...

Hola!

Felicitats per l'entrada Maria. Havia sentit a parlar de celebracions que fan alguns pobles però en l'edat medieval, una cosa semblant al que tu expliques en l'entrada però en aquest cas, en l'època de l'antiga Roma.

Oriol T.

Júlia Vallespir ha dit...

Hola a tothom!

Jo desconeixia aquests festa, però després de llegir l'entrada no dubtaré un sol moment d'anar-hi l'any que bé, perquè tal i com ho expliques Maria, sembla que ha d'estar genial a més de ser una oportunitat excel•lent per aprendre més sobre els nostres estimats romans! Esperem amb ànsia la classe gastronòmica!!

Vale!!

Unknown ha dit...

Hola!
Doncs jo no havia sentit res sobre això! Seria genial saber aquestes coses unes setmanes abans i així hi podem anar tots junts no?
Molt bé Maria! :D

Anna!

Jordi Sedeño ha dit...

Hola!

Sincerament, no coneixia aquesta festa. Per el que dius a l'entrada, la festa sembla divertida. Haveur-e si l'any que ve m'apunto que segur que m'ho passaré bé.

Aitor ha dit...

Hola a tots!
Increïble entrada Maria, m'ha sorprés que encara ara es fagin mercats recrean l'època romana, jo personalment no coneixia l'existencia d'aquesta celebració, però ara que he llegit aquesta entrada no dubtu en que algun any m'hi passaré.

Valete!

Guillem Fargas ha dit...

Com molts dels que han deixat el seu comentari, jo també desconeixia la festa. Però pel que ens explica la Maria sembla que va ser molt interessant.
Estaria bé assabentar-se abans de festes com aquesta, perquè llavors segur que hi aniria més gent.

Vale

lorena ha dit...

Una entrada molt interessant, felicitat Maria!
No havia sentit mai parla sobre aquest esdeveniment, m'hagués agradat molt assistir. Ara només em queda esperar a l'any que bé!
Al llegir aquesta entrada he aprés més coses del antics romans, alguns m'han sorprés bastant.
Vale!

Xavier Garcia ha dit...

Jo, també desconeixia aquesta festa. Estaria bé que fessin més publicitat per actes com aquests ja que hi assistiria moltissima més gent de la que hi va assistir, n'estic segur; a més crec que deuria ser un acte molt interessant.
Vale!

Xavi

Agnès ha dit...

Salve!
Una gran entrada! Llastima que m'ho perdes. M'hages agradat moltissim anar-hi, ja que a mi coses com aquestes m'interesen molt. És bo saber que encara fan coses d'aquestes per aquí, és una gran posiblitat per coneixer com vivien els romans.
Esperem que el proxim any pugui assistir. A més a més. d'eu ser interesant probar el menja roma!
un petó per tothom!

Agnès.

Unknown ha dit...

salve
Jo fins ara també desconeixia aquesta festa i per el que explica la Maria deu ser molt interesant.
L'any que ve hauriam d'anar tota la classe jo crec que ens ho passariam molt bé i aprt aprendriam molt
Vale