Parlar de Plaute és parlar de teatre en estat pur
perquè no només va ser l´autor més important de l´escena romana clàssica sinó
que, probablement, ha estat el comediògraf més influent del teatre europeu de
tots els temps. Sobre la seva vida només
tenim dades incertes, exceptuant potser la data de la seva mort, l´any 184 aC.
Tit Macci Plaute va néixer a Sàrsina, una ciutat
situada a la regió de l´Úmbria itàlica, cap a l’any 255 aC. Això el situa
històricament en un període agredolç per a la política romana a cavall entre
l´expansió del seu poder i la seva influència i l´amenaça cartaginesa
personalitzada, sobretot, en la figura d´Anníbal Barca. Des de ben jove va
formar part d’una companyia de teatre (grex)
com a fuster o escenògraf, de la qual més tard en va ser el director (dominus). Home estalviador, es va
dedicar durant un temps a l’activitat del comerç marítim després d´haver
guanyat una pila de diners amb el teatre però va acabar arruïnant-se en perdre
el seu vaixell en un naufragi. Diuen que
fins i tot va haver de vendre’s com a esclau, que amb aquesta condició havia de
fer girar la roda d´un molí fariner fins a l´extenuació i que anys després va
aconseguir la condició de llibert. Són, però, notícies, res més. Sigui com
sigui, el que sí sembla clar és que va
haver de treballar de valent durant la resta de la seva vida per refer-se´n i
que, malgrat tot, va arribar a vell.
Les notícies que ens han arribat
diuen també que va ser acusat d'ensenyar els valors de la indiferència pública
i de fer paròdia envers els déus perquè qualsevol personatge de les seves obres
podia ser comparat a un dels immortals en un to més aviat burleta.
Plaute es va inspirar en la Comèdia Nova grega, de
la qual Menandre en va ser el màxim representant. Aquest tipus de comèdia a diferència de l’Antiga,
representada per l´atenès Aristòfanes, que s’interessava més per la reflexió i
la crítica política, cerca la rialla en l’espectador i rebutja la moralitat com
a objectiu exclusiu de la trama còmica.
Va conrear la fabula palliata, comèdia a la
romana però amb arguments i personatges purament grecs. De les seves obres (tot i que més pròpiament,
potser, podríem anomenar-les "adaptacions" per allò de la tècnica de
la contaminatio), vint-i-una comèdies de les més de 130 que se li
atribuïen, s’intueix un gran coneixement de l’escena i per aquest motiu es creu que va ser actor abans que autor.
Algunes de les més conegudes són Amfitrió
(Amphitruo), La comèdia dels ases (Asinaria), La comèdia de l’olla (Aulularia), El
soldat fanfarró (Miles Gloriosus), Psèudol (Pseudolus) o El Persa (Persa).
Si
algun aspecte de les comèdies plautines és original i comú a gairebé totes
elles és l´ús d´uns personatges arquetips (dramatis
personae) que es van repetint en les diferents obres i que reflexen
perfectament la societat del seu temps, homes i dones romans fins a la medul·la
representats per esclaus, amos, cortesanes o mercaders plens de vida que parlen
un llatí de carrer, un sermo uulgaris que és tot un tresor per a nosaltres. Són tot un
clàssic el jove disbauxat (adulescens) que està enamorat d’una noia
(uirgo), suposadament una esclava o
donzella, que està al servei d´un l’alcavot (leno) en un prostíbul. El pare del noi (senex), sovint gasiu per naturalesa i un xic imbècil, que desconeix
la veritable personalitat del fill i que, de vegades, està enamorat de la
mateixa noia. La seva esposa (matrona),
dona de caràcter difícil i autoritari, és qui mana a casa. Tanmateix, el
protagonista absolut de les comèdies de Plaute és l´esclau murri (seruus) que ajuda el noi a ensarronar el seu pare i
aconseguir, així, comprar la llibertat de la noia (i la seva, si pot, és
clar!). Aquest és el personatge plautí més ben definit i, en el fons, el
veritable heroi de l´obra. Sovint la noia és la filla perduda d’un amic del
pare i el reconeixement (anagnòrisi) d’aquest fet és possible gràcies a
algun element que porta la noia a sobre (un anell, una marca de naixement,
etc.)
Les reflexions de tipus moralitzant hi són molt
escasses perquè el principal objectiu de Plaute era provocar les rialles de
l´espectador. Per aquesta raó sovint no es preocupa per donar coherència a
l´acció, la qual avança inconnexa i caòtica fins a resoldre´s d´una manera
sobtada, però no sorprenent. Això ha provocat que les obres plautines s´hagin
qualificat de fabulae motoriae,
és a dir, comèdies trepidants, ja
que, generalment, ens trobem davant de “comèdies d´embolic” el mèrit de les
quals no és conèixer-ne el desenllaç –que és del tot previsible-, sinó la força
còmica (italum acetum) que tenen.
No se´ns pot passar per alt que l’autor aprofita que
l´acció sempre se situa a Grècia per criticar el món hel·lènic com a sinònim de
vici i comoditat enfront l’austeritat
del món romà i en això es diferencia clarament de Terenci, molt més amable i
condescendent amb el tarannà grec.
A causa de
la peculiaritat dels personatges que descriu i del públic al qual es dirigia, Plaute
ens ha transmès un model de llengua farcit de característiques pròpies del
registre col·loquial. La base dels seus textos és el sermo uulgaris, o sigui la llengua parlada a la Roma de la seva
època, la qual cosa els atorga una gran rapidesa i vivacitat: juga amb les
paraules, inventa mots, fa frases curtes, explica acudits
grollers o inclou una llarga llista d´insults o d’expressions de referència
sexual.
Tit Macci Plaute... si la lectura del Miles Gloriosus us ha
agradat, plaudite, plaudite! Per cert, quin significat
podrien tenir els tria nomina del
nostre escriptor de comèdies?
Yasmin
Fonseca
Francesc
Giró
2n Batxillerat
10 comentaris:
Bon diumenge a tots!!
Gràcies Jordi per publicar l'entrada que hem fet amb la Yasmin sobre Plaute!
Fins dimarts companys!
Cesc
.... que és l´apritiu de les properes entrades sobre l´obra que heu llegit: el "Miles gloriosus"! Feliciter a vosaltres, Cesc, per aquesta introducció tan acurada al teatre de Plaute.
moltes felicitats als meus companys per la feina que han fet del teatre, ja que soc un gran segidor del teatre, com que actuo en una organitzaciño benefica, i per mi es una de les coses mes importants que he fet a nivell com ha persona i es tot un orgull per mi. He buscat una mica de reserca sobre uns dels grans mites del teatre com és plaute i he trobat que no hi quedan molta informació sobre ell, pero ens va deixar sobre coses molts importants en el teatro que després de segles encara s'utilitza en aquest món tan peculiar.
VALE!
Ja tinc ganes de poder llegir la dels "nomina parlantia", es fa esperar!!!
Fins aviat!
Cesc
Sí que es fa esperar, sí. De fet, encara no m´ha arribat...
Felicitats Cesc i Yasmin per l'entrada, realment llegint-la et pots fer una idea bastant bona de qui va ser, què va fer i què va significar Plaute pel seu temps.
La comèdia a mi m'ha agradat força, sobretat m'ha agradat la manera que tenia Plaute de fer que es relosessin els problemes (és a dir els enganys que s'inventava). Crec que és una obra molt entretinguda, lleugera, divertida i agradable de llegir.
Vale!
Hola!
Primer de tot, dir que val molt la pena coneixer a Plaute. Els seus personatges estereotipats son molt presents encara a avui en dia en les comèdies modernes i es molt important saber de on venen i quin es el origen. Es realment curiós veure com ja en la època romana existia el concepte de grup teatral (Grex)cosa que encara es conserva.
Per acabar, dir que les obres de Plaute mai passaran de moda, perquè el humor sempre es present en els humans i treure una rialla sempre es bo i agradable per tots.
Valete!
Felicitoals meus companys de segon Francesc i Yasmin han fet una gran entrada.
Per curiositat he intentat buscar mes informació sobre el Plaute i m'he adonat que no hi ha gaire informació però ens va deixar moltes coses importants en el teatre i que com diu L’Alfons aquestes obres mai passaran de moda, perquè el humor sempre es present en els humans.
Valete
Salvete!
Primer de tot felicitar als companys per la gran entrada que han fet.
I sobre el món del teatre io crec que és una cosa que cada vegada i amb el pas del temps s'està perdent més i la gent ja no va tant al teatre com abans.
Valete!
Felicitats per l'entrada!!
Crec que el tema del treball es molt importat però avui en dia ja no se sent parlar i el teatre a la nostra vida ha donat molta importància i significats de les coses.
valete!!
Publica un comentari a l'entrada