25 de març del 2012

Curiositats llatines al Metro de Barcelona


Per el meu Treball de Recerca vaig decidir abordar un tema que sempre m´havia picat la curiositat i que trobava molt interessant:  la història del Metro de Barcelona. Tanmateix, mai no m´hauria pensat que donés tant de si, ja que aquesta no només és complexa i plena d´anècdotes sinó que, a més, va íntimament lligada amb la de la ciutat i el seu procés de desenvolupament. Amb altres paraules, conèixer les particularitats del Metro és conèixer millor Barcelona. Durant la recerca també vaig trobar-me amb històries ben curioses com ara les anomenades estacions fantasma o el perquè del nom d´algunes estacions. I amb algunes curiositats que, com no podia ser d´altra manera, estan lligades al mon clàssic. Una  d´elles va ser descobrir la decoració i les frases llatines impresses en les parets del vestíbul de l´estació terminal de la L2 Badalona-Pompeu Fabra que vaig descobrir ara farà un any quan vam anar a participar a la nostra primera Magna Celebratio de Baetulo. I divendres, fent transbord a l´estació de la L1Espanya per anar a visitar les termes romanes de Sant Boi, vaig observar aquesta placa commemorativa amb una inscripció gravada en... llatí! Una curiositat realment interessant, no us sembla?

Alfons Pardo
2n Batxillerat


23 comentaris:

El vaixell d'Odisseu ha dit...

Doncs sí, Alfons, els referents clàssics són arreu i tu em vas descobrir aquesta petita joia divendres passat. Amb les vegades que he passat per davant! Dono fe que t´has fet un expert en la xarxa metropolitana de Barcelona perquè vaig assistir a la teva exposició de TR en qualitat de vocal del tribunal de la Mònica i vaig aprendre moltes coses sobra Barcelona que desconeixia. Feliciter, dilecte discipule, per aquesta curiosa entrada!

Ramon Torné Teixidó ha dit...

Afegeixo la meva felicitació per aquest treball tan original i complet. Tots hem d'aprendre de les seves observacions tan interessants!

El vaixell d'Odisseu ha dit...

Gràcies,Ramon. Realment dels nostres alumnes aprenem cada dia. Com ens recorda el nostre benvolgut Lluís Inclán... "docemus et discimus". Una abraçada.

Marc Palau ha dit...

Salvete!
Molt bona entrada Alfons!
Personalment jo mai m'havia fixat amb aquests motius laltins al metro. Ara que gairebé cada setmana he d'agafar el metro 2 o 3 cops per setmana m'hi fixare més i n'estaré més al cas i aviam si en trobo algún.
Molt interessant!

Valete!

Laura Guillén ha dit...

Alfons! Quina entrada tan curiosa! Tu com sempre fixant-te en tot!

Ignasi ha dit...

Salvete!
Penso que és una entrada molt interessant, ja que és algo del que realment a lo millor no ens donem conte i, de fet, n'estem rodejats d'aquesta classe de coses!

Valete!

Enrique P ha dit...

Salvete, primer de tot felicitar a l'alfons per l'entrada que ha realitzat, perquè trobo molt interessant això de trobar referents clàssics, en el món de cada dia. Hem sembla una entrada molt elaborada, i fa falta fixar-se en tot, perquè de coses tan simples podem trobar referents clàssics i això ens pot enriquir com ha persones.
Salve!

Alison ha dit...

Salvete !
Quina entrada més curiosa, Alfons! Mai he anat a l'estació terminal de la L2, però quan vagi em fixaré. Això si, la placa commemorativa de la L1 d'Espanya si que m'havia fixat! És veritat que hi ha moltes coses al nostre voltant que no ens hi fixem!

Valete!

Laia Ruiz ha dit...

Salvete!
Felicitats pel treball, Alfons! Amb aquesta entrada es pot demostrar que el món clàssic apareix per tot arreu i a sobre en llocs quotidians com el transport públic que l'agafem molt a menut.

meritxell ha dit...

Hola!!

Moltes felicitats Alfons!. Estic totalment d'acord amb el que has dit, de que el metro esta ple d'anècdotes. Els meus pares treballen per aquesta empresa, i la meva mare condueix el metro i puc assegurar que és tot un món per descobrir i que val molt la pena.
També és molt curiós que el metro, un transport relativament modern estigui relacionat amb el món clàssic, però en una ciutat com Barcelona no ens hauria d'estranyar.

Moltes felicitats un altre cop!

Vale!!

Charlene ha dit...

salve!
Crec que escollir un tema que et sembla interessant per el treball de recerca és una gran idea per que sino després se't fa molt feixuc i no tens ganes de fer-lo. En aquest cas, la historia del metro, és interessant gaudir de noves experiències, nous descobriments, nous coneixements.. I a més que hi hagin referents clàssics! Qui ho havia de dir això.. Sí des de principi de curs ja ens ho deien.. Els referents clàssic són a tot arreu! fins i tot en els llocs menys esperats, com és el cas del metro.

Vale! (Y)

Mayte ha dit...

Anda! Quin bon treball , quina idea més gran!!!!!
I Quina entrada més curiosa e interessant, però en canvi.. res sorprenent això dels referents clàssics
que estan a tot arreu, a cada detall,
al més minúscul racó.
Me'n recordo quan vaig entrar a aquesta escola per primer cop (fa ja més de 5 mesos), i vaig assistir a les primeres classes de Llatí d'en Jordi. Estava ben pansida i trista(perduda) jo llavors, i escoltava les paraules d'en Jordi ensimismada, com qui escolta la remolor de les onades amb la mirada perduda buscant divisar el final del món. Escoltava paraules d'amor cap al món clàssic que en un principi em van semblar una serie de ximpleries i bestieses. I una frase en concret que ell repetia milers de cops "El món clàssic està a tot arreu. Com una teranyina , o una màgica trena perfectament trenada. Els nostres avantpassats. Els hi debem" ..Poc a poc, em vaig anar acostumant i el roce hace el cariño. El carinyo obre els ulls, les orelles i el cor i em vaig donar compte.. tenia raó, té raó. Vagis on vagis , a tot arreu, al carrer, a la claveguera, en tots els camps , ciències, en el metro.. tot n'està ple. El món clàssic està aquí , dins i fora de nosaltres. Et persegueix.. ens persegueix. Som ells, romans, grecs... Es torna en obsessió ,vas a la plaça del Sol i tota la gent de la barriada està reunida , convivint , festejant .. són romans, antics . Tot i que la tecnologia ens invaeix hi han espais on ens retrobem amb el passat i afloren els nostres instints més primaris, senzills i animals. I en aquests remots llocs on tornem a ser nosaltres , humans, antics , amb avantpassats comuns .. ens comuniquem verbalment , no via email. I flirtregem , no virtualment , sino amb les armes de seducció físiques visuals. I mengem , no fregits, sino pomes amb les mans. I juguem, no a videojocs, sino a pilota..

Cristina C ha dit...

Salvete!

Felicitats a l'Alfons pel seu treball de recerca i per aquesta entrada que en fa referència.

Una vegada més, podem veure com els referents clàssics estan presents en el món quotidià. Aquest cop, en la xarxa de metro d'una ciutat tan important com Barcelona.

A partir d'ara quan vagi en metro prestaré atenció a la decoració per veure les frases llatines.

Valete1

Jordi Rojas ha dit...

Salvete,

El llatí està viu! Sembla que encara que no el fem servir avui en dia, encara té sentit posar-lo. I als transports públics. Coneixements nous sempre alegren el dia! Bona feina, Alfons!!

Valete!

Laura Miguel Paul ha dit...

Impressionant! Sembla mentida que el món clàssic i la llengua llatina estigui encara avui en dia entre nosaltres i casi mai ens hi fixem (m'incloc la primera) i segurament ens perdem coses molt interessants, una pena, però apartir d'ara, crec que la majoria mirarem més al nostre voltant:)
Valete!

Paula ha dit...

Felicitats Alfons per l'entrada! Barcelona està plena de curiositats i tu estas allà per descobrir-les!

laura Calvo ha dit...

Felicitats Alfons! trobo que es una entrada molt curiosa i molt interesant mai hauria pensat que hi hagues referents clàssics en el metro, amb això podem observar que el món està ple.

valete!!

Anònim ha dit...

Bones a tots i especialment a l'Alfons!

Bona entrada i observació! Realment és una sort coneixe't per com ets, per descomptat , però també per que si algun dia ens perdem pel metro, ja sabem a qui trucar per demanar ajuda jaja

Endavant!

Ignasi ha dit...

Salvete!

Penso que aquesta entrada ha estat molt ben elaborada, felicitats Alfons. A més més crec que sí, que el món clàssic és viu i que els referents que ens ho mostren són a arreu!

Valete!

estela ha dit...

Primer de tot, felicitats per la teva entrada Alfons, em sembla molt interesant que hi hagin aquestes plaques en llatí encara que mai m'hi habia fixat, apartir d'ara quan agafi el metro m'hi fixare més per si en veig alguna.

Valete!

Guillem Fargas ha dit...

Felicitats per l'entrada i també pel treball de recerca Alfons!!

M'agradaria dir que no deixa de ser curiós que en un lloc tan modern com aquesta estació de metro encara s'hi posin inscripcions en llatí. Aquesta barreja entre modernitat i època clàssica sempre m'ha semblat curiosa, interessant i sobretot bella! Trobo que és important avançar però sense oblidar el passat.

Vale!

Helena ha dit...

És curiós com pots passar centenars de vegades per davant d’un lloc, veure una cosa i no saber-la identificar sent tant teva. Penso que sovint ens perdem molts aspectes de la vida i en moltes ocasions ens morirem abans de saber-les. Tot té una història però només cal una mica de curiositat i ganes de cercar informació per saber d’on prové.
Nosaltres, aparentment emprenedors de dues noves llengües, es pot dir que comencem a veure el món clàssic per tot arreu.
Aparentment es només un estoig, però hi posa “Kappa”. Són unes sabates però hi posa “Apol•lo”. Un cartell de restaurant però hi diu escrit amb guix “pecata minuta”. La llet de cada matí ? “Omega”. Històries de Walt Disney, Peter Pan, el vaixell volador. L’ ingredient clau a la pizza, l’orenga. L’entrepà de mig matí, amb oli d’oliva. El futbol? L’ amfiteatre. La nova moda de les sabates romanes. Els grafits a la paret. El nom d’una amiga teva, Venus. El meu, Helena. Pot ser el teu també.

"Ves, pero no observas. Oyes, pero no escuchas. Callando es como se aprende a escuchar; escuchando es como se aprende a hablar; y hablando es como se aprende a callar. Aprende como si fueras a vivir para siempre, vive como si fueras a morir mañana".


Gràcies Alfons, per ensenyar-nos una nova cosa més. Molt bon observador.

Thomas Walzl ha dit...

Salvete!!!
Si es pot dir curiós però també dir, el món és petit i totes les coses que ens envolten tenen un lligam entre elles, ho podem veure en aquest cas o en molts d'altres. Aquesta entrada m'ha cridat molt l'atenció perquè la paraula metro la faig servir cada dia unes dues vegades,em refereixo que tinc el metro present dia a dia, es pot dir que és el transport públic que més utilitz-ho, i que me'l conec prou bé, però tant bé que se m'escapen coses com la que a públicat l'Alfons, bé ja diuen cada dia s'apren una cosa nova, no? Segur que si!
Valete!