27 de juliol del 2010

A Cadaqués, "ES GREC, Ο ΈΛΛΗΝΑΣ" de Kostas Kóntos

A Cadaqués, un dels pobles més emblemàtics del paisatge català, s´hi respira Grècia a dreta i a esquerra. Blau sobre blanc, els colors de la bandera hel·lènica són també patrimoni d´aquest indret que forma part indestriable de la vida dels qui se senten (i s´han sentit) literalment atrapats per la teranyina dels seus colors i de la seva llum. Jo mateix en sóc un exemple. Hi ha a Cadaqués una petitíssima comunitat grega (són a tot arreu, com a bons grecs!) arrelada des de fa una pila d´anys que ens va descobrir l´excel·lent programa de cultura gastronòmica Karakia (El camí del temps) dedicat a Grècia. Aquí en teniu un extracte:

“Seguint la premissa que els grecs sempre han estat entre nosaltres, buscàvem altres emigracions a cavall entre els antics foceus i els nostres actuals veïns hel·lènics. Cadaqués va ser el destí. Allà hi viu en Constantí Kóntos, nét d'un bus grec anomenat com ell, però a la grega: Kostas Kóntos.

Era el 1912 i en Kostas Kóntos, acompanyat per una colònia de bussos grecs, van arribar a Cadaqués. Havien sortit de Simi, una petita illa del Dodecanès, perquè se'ls havia acabat el seu modus vivendi, l'extracció d'esponges marines, i van decidir seguir buscant feina mar endins. El que podia semblar una emigració arriscada, no ho era tant si tenim en compte que, en aquella època, els únics bussos professionals de la Mediterrània eren grecs i italians. D'aquesta manera van arribar fins a Mallorca, Barcelona i, finalment, a Cadaqués, on van ser cridats per rescatar un famós vapor enfonsat amb matrícula de Glasgow. En les profunditats d'aquell mar van descobrir el corall i es van establir en aquesta població per treballar en l'extracció de l'anomenat or vermell.
Amb la Guerra Civil Espanyola, tota la colònia que havia arribat amb en Kóntos se'n van tornar i només es va quedar en Kostas, que va arrelar-se aquí tot casant-se amb la cadaquesenca Maria Batllori.

Potser perquè en Constantí té el cor repartit entre Grècia i Catalunya, ens va voler fer notar les similituds que tenen tots dos països. Els cementiris mirant al mar, com el de Portlligat; el color blau tenyint les portes i finestres de les cases cadaquesenques i el mateix Cadaqués, que té uns aires molt semblants a l'illa de Simi.”

Doncs bé, en Kostas, el nét del bus de Simi, ha obert al carrer Unió, 11 de Cadaqués un restaurant (o “sa taverneta”, com a ell li agrada dir) que porta per nom “ES GREC, Ο ΈΛΛΗΝΑΣ”, article salat inclòs. El peix fresc i les especialitats de la cuina grega més tradicional ens recorden que catalans i grecs estem agermanats i seguim compartint molts lligams després de vint-i-set segles. Felicitats, Kostas, i per molts anys! Συγχαρητήρια, Κώστα, kαλές δουλιές!

Saroula ha dit...

Un artículo genial, como siempre. A todos aquellos que queráis descubrir un auténtico y excelente restaurante de pescado fresco, qué mejor que hacerlo en éste de nuestro gran amigo Konstantí Kóntos. No sólo comeréis de fábula sino que además podréis sentiros, por un momento, griegos de verdad, ya que en este mismo lugar vivió, como bien dice Jordi, el abuelo de Konstantí; el entorno te atrapa de tal manera, que bien podríamos pensar que nos encontramos en la misma Grecia!
Στην υγειά σας!

El vaixell d'Odisseu ha dit...

Gracias, Sara, por describir tan bien el sentimiento que te invade cuando estás ante la casa de los Kóntos. Y Cadaqués de telón de fondo. ¡Qué más se puede pedir!

Anna Ruiz ha dit...

Després de llegir aquesta entrada, realment entren ganes d'anar-hi, així que ho tindré en compte.
Penso que està molt bé que hi hagin nous restaurants i indrets dedicats a la cultura grega, per aconseguir que continui viva arreu del món, ja que és una cultura que mai hem d'aprendre, perquè encara segueix sent la nostra pròpoa cultura ja que forma part dels nostres orígens.

Anna Ruiz de la Fuente Núñez.

Marta ha dit...

Està molt bé introduir noves experiencies gastronomiques a les nostres vides a mi em sembla una manera de creixer també ja que arribas a obrir-te a noves cultures .
Per altre banda he de dir que Cadaques és un poble ple d'un caire màgic , un poblet que val la pena de perdre's en ell .

Esther Soria ha dit...

Hola!!

Mai he tingut l'oportunitat de visitar Cadaqués però aquesta entrada obre molt les ganes de fer-ne una visita. Penso que és molt maco poder gaudir d'un restaurant grec tan a prop de nosaltres, és una manera de poder difrutar d'una petita part de Grècia a casa nostra.

Vale!!

Anna Ruiz ha dit...

Hola!

Torno a comentar, però aquest cop per parlar del video de Karakia que hem vist aquest matí. Realment m'ha semblat molt interessant, ja que és molt bonic veure com tota la gent que formen la comunitat s'ajunten per fer les seves celebracions i compartir els seus costums, el seu menjar, en definitiva, els seus orígens, i així també compartir-ho amb tots nosaltres, ja que com en un moment donat en Kostas esmenta al video, tots hauriem de sentir-nos una mica grecs. I el dinar ha estat molt divertit, com sempre, per repetir!

Laura Guillén ha dit...

Trobo molt bé que en Constantí hagi pogut i volgut seguir amb la tradició Grega de la seva família, ja que així comparteix amb tots nosaltres tot el que pot de la seva cultura familiar.

Anònim ha dit...

Hola,
L'entrada i el documental que hem pogut veure han sigut força interessants. M'ha semblat molt interessant la semblança que hi ha entre els pobles marítims grecs i els catalans. Si no recordo malament, durant el documental ensenyaven una foto del poble on vivia en Constantí i Cadaqués. Era idèntic. També m'agradaria remarcar les ganes d'aquesta gent de continuar recordant els seus orígens malgrat que ara viuen en una altre lloc. I finalment m'agradaria fer referència al dinar que vare fer després al restaurant DIONISOS, que va ser una passada. El menjar era boníssim i es respirava un ambient molt bo.

Fins aviat !!!
Cesc

Judith Garcia ha dit...

Hola:)

Bueno el documental m´agradat bastant ja que com diu el francesc hi ha molta sembalnça amb els pobles grecs amb els d´aqui, i m´ha semblat molt bé que el Constantí segueixi amb la seva tradició del seu avi i del seu pare i que ens mostri a tots la cultura, els habbits i el menja d´allà.
Moltes gracias per el dinar d´ahir
hem va agradar molt i m´ho vaig passar molt bé i el menjar grec esta bonísim:)
GRACIES

fins un altre

Ferran ha dit...

Hola!

M'agrada molt aquesta entrada ja que ens fa recordar que els grecs i nosaltres no estem tan lluny, sinò que concervem moltes coses de la seva cultura. A cadaques no només és la cultura sinò el paissatge sec, ple d'oliveres, amb les cases blanques tocant el mar i el mar cristal·lí.

Adéu!

Noèlia ha dit...

Dons realment el video que vam veure l'altre dia és espectacular, ens fa veure que la cultura grega no es tan lluny del barri, ja que hi ha molta gent que s'ajunta i prepara plats grecs.
El primer plat que surt al documental de Karakia es el que crec que mes m'agradaria, ja que no porta verdura.Donat que les verdures no m'agraden gaire es clar.
Gràcies aquell video vam poder conèixer part de la gastronomia grega.

Jordi Sedeño ha dit...

El video és fabulós, està bé perquè així podem coneixer els seus plats típics del seu país. A mi no m'acaba d'agradar el menjar grec però segur que l'altre gent disfruta aquets grans plats. Està bé que vagin obrin restaurants grecs, perquè així la gent podrà conèixer millor aquesta gran cultura

Esther Soria ha dit...

Hola!!!

El vídeo que vam veure del programa Karakia va ser genial!! Poder veure els diferents àpats grecs tradicionals, els més típics i d'altres que no coneixia però que per descomptat segur que estan boníssims. Una de les millors parts del vídeo és poder veure la semblança de Cadaqués amb una de les zones de Grècia, i també adonar-nos que hi ha bastants restaurants d'origen grec que ens permeten gaudir dels seus plats tant exquisits.
A més a més el vídeo el vam veure a última hora, just per obrir la gana abans d'anar a un dels restaurants que surtia al vídeo, Dionisos, on pel meu gust fan uns àpats deliciosos, i on vam poder fisfrutar d'un dinar especial tots els que formem part d'aquest blog.

Vale!!!

Lah''heLena ha dit...

bones,,

He trobat molt interesant aquest document, ja que encara que quan probo nous plats normalment no m' agraden perquè sóc una mica especial menjan, em sembla molt interesant dins la meva cultura, per saver comm són altres menjars. Però sobre tot el video que vem veure el divendres em va fer molta gràcia, ja que la tenda d' aliments grecs que va sortir al documental està entra Torrent de les flors i Montseny justament per on sempre passo per anar al cole. I mai m' havia fixa't

Clàudia ha dit...

Hola
Em va agradar moltíssim aquest documental, m'agrada que gent com en Constantí continuïn cuinant plats tradicionals grecs.
Vaig trobar molt interessant una frase que surt al vídeo: ningú va a Grècia, tots hi tornen. I es que els grecs van fer una autentica colonització impregnant-nos a tots d'unes tradicions i una cultura meravelloses.

Clara ha dit...

Hola! Em va encantar el documental de Karakia, perquè no només et mostra la gastronomia gerga, sinó també una part de la seva cultura.

Sempre he opinat que per conèixer bé una cultura em de conèixer-ne els plats més importants i el menjar del dia a dia, que és un dels elements que formen la cultura.
En fi, que va estar molt interessant i va ser emocionant veure la comunitat grega que hi ha aquí a Catalunya, les seves festes i trobades que ens fan recordar l'Hèl·lade i els fan tornar als seus origens.

Valete!

carlota ha dit...

Sobre el programa de karakia que vam veure l'altre dia el vaig trobar molt interessant, ja que jo de vegades veig el programa, però el de Grècia no l'havia vist. Tots els menjars em van semblar curiosos, i també voldria felicitar el Constantí per haver seguit la tradició de la seva família. I sobre el dinar que vam fer tots, només vull donar les gracies a tothom per fer-ho especial i espero que ho tornem a repetir.

Adéu!

Paula ha dit...

El documental que vam veure l'altre dia em va encantar. Em va agradar donar-me compte que els seus menjars no són tan diferents dels nostres, i tenien molt bona pinta!
També em va encantar el fet de que el Constantí seguis els passos del seu avi, ja que trobo que és una tradició preciosa.
El dinar va ser molt divertit, i el menjar (com sempre) espectacular!

Fins demà!

Martí ha dit...

Salvete!

El programa que hem observat avui a classe ha sigut molt interessant i també m'ha animat a posar-me a experimentar en la cuina una mica.
Crec que és curiòs aprendre altres cultures, altres menjars, estils de vida i d'aliments. Crec que la cuina grega va molt relacionada a l'amistat, ja que sempre hem vist que els dinars es feien amb més gent a part de la família que vivía a la casa.
També el que va anar molt bé era veure el video just unes hores abans d'anar a dinar el nostre restaurant, DIONISOS. Va ser molt bo tot i vam disfrutar moltíssim. Gràcies a tots per fer un dinar tan agradable.

Valete omnes!!

zamora ha dit...

Hola!
Per mi el documental que vem veure va ser molt interessant i m'ha impressionat molt.
El que mes ma sobtat del documental a sigut com els romans van destroçar tota la cultura ibera.
També voldria parlar del dinar que vam fer al restaurant grec Dionisos. El lloc estava molt bé i el menjar era boníssim, espero que es repeteixi.

Valete!!

Yasmin ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.

Hola!
Em va agradar molt el programa de karakia, ja que a part de la gastronomia grega també ens mostra una part de la seva cultura.
Em va semblar molt interessant la semblança que hi havia entre Grècia i Cadaqués, amb les casetes blanques contrastant amb el mar. Penso que és un lloc fantàstic per poder observar els poblats i les runes dels grecs en un poble tan a prop nostre com és Cadaqués envoltat de mar.

El dinar al restaurant DIONISOS va ser una bona experiència per recordar. Els plats grecs estaven molt bons i el lloc estava bé.
Això s'ha de repetir.
Gràcies a tots!

Valete!

Guillem Fargas ha dit...

Com han dit molts dels meus com`panys, a mi també em va semblar molt interessant el documental de Karakia, m'ha fet bastanta gràcia que a tots els plats que han ensenyat i posaven verdures i la botiga on anaven a comprar els ingredients jo hi passo molt sovint per davant però no m'havia cridat mai l'atenció.

El dinar també va estar molt bé perquè estava tot molt bo i perquè estavem amb bona companyia.

Vale!

Helena ha dit...

La veritat es que el documental de Karakia em va agradar bastant, i això va fer que el temps se'm passés volant.
M'agrada que la gent vulgui continuar recordant i mostrant les tradicions dels seus avantpassats, com ho fa en Contantí.
He anat un parell de cops a Cadaqués, ja que està a mes o menys una hora del poble on estiuejo, i aquesta entrada m'ha fet venir ganes de tornar-hi.
Sobre el restaurant Dionisos, m'agradaria dir que el menjar va ser molt bo i l'espera (en el meu cas) del primer plat va valdre la pena. La presentació era molt curiosa i el moment de trencar el plat va ser molt divertit.

Júlia Vallespir ha dit...

Hola a tothom!

Ja fa uns quants dies des que vam poder mirar el vídeo de Karakia i gaudir d'un dinar grec tots plegats, va estar genial! Realment tot allò relacionat amb Grècia m’interessa molt i trobo que va ser una oportunitat per acostar-nos a aquesta cultura tan nostra en un aspecte que no abastem tan a classe com és la gastronomia. S'ha de repetir!